Aanvraagronde 2015 voor functieherclassificaties

Submitted by ACOD UGent on do, 09/03/2015 - 10:20

Waarover gaat het?

In september 2015 wordt een nieuwe procedure voor functieherclassificatie opgestart. In het kader van deze procedure kan een ATP-lid dat aan de voorwaarden voldoet (zie verder) een aanvraag indienen om zijn of haar huidige functie te laten herclassificeren.

De herclassificatie van een functie betekent dat die specifieke functie aan een hogere functieklasse wordt toegewezen, bvb dat een welbepaalde functie in functieklasse C wordt gerherclassificeerd naar functieklasse B. Een dergelijke individuele herclassificatie gebeurt nooit automatisch, maar slechts op aanvraag van het betrokken personeelslid dat deze functie uitvoert, en na goedkeuring van deze aanvraag door de UGent.

Als de aanvraag tot herclassificatie wordt goedgekeurd, dan zet het betrokken personeelslid voortaan zijn of haar loopbaan verder in deze hogere functieklasse, en krijgt hij of zij een salaris binnen de salarisschalen van deze hogere functieklasse.

Een functie komt maar in aanmerking voor herclassificatie indien de inhoud van deze functie in de loop van de tijd zodanig is veranderd dat ze bij een objectieve beoordeling eigenlijk in een hogere functieklasse zou thuishoren dan deze waartoe ze tot op heden behoort.

Bijvoorbeeld:

Je bent aangeworven in functieklasse B als hoofdmedewerker binnen een administratieve functie. In de loop der jaren ben je leidinggevende geworden van een of meerdere collega's, en heb je redelijk wat verantwoordelijkheid gekregen binnen de dienst. Daarnaast gaat, in tegenstelling tot het begin van je loopbaan binnen deze functie, een groot deel van je tijd nu niet meer naar administratief werk, maar ben je steeds meer beleidsondersteunende en coördinerende taken gaan opnemen, bvb het helpen voorbereiden van belangrijke beslissingen, het schrijven van beleidsteksten, het coördineren en beheren van bepaalde belangrijke processen binnen de dienst, ...

Het is aannemelijk dat een functie met een dergelijk gewijzigd takenpakket zou worden open verklaard in functieklasse A indien het om een nieuwe vacature zou gaan. De procedure voor functieherclassificatie geeft je in dat geval de mogelijkheid om een herclassificatie te vragen van functieklasse B naar functieklasse A.

Indien je aan alle voorwaarden voldoet, en de UGent oordeelt dat de inhoud van jouw functie in de praktijk inderdaad is geëvolueerd naar functieklasse A, dan zal deze herclassificatie van B naar A worden toegekend.

Wat zijn de voorwaarden?

Alle vast benoemde ATP-leden en alle ATP-leden met een contract van onbepaalde duur komen in aanmerking op voorwaarde dat zij een gunstig extern rapport van potentieelinschatting (voor herclassificatie naar A, B of C) of geschiktheidsonderzoek (voor herclassificatie naar A+) behaalden en reeds 4 jaar in hun huidige functieklasse zitten. Let op: dit betekent 4 jaar in de huidige functieklasse als statutair of als contractueel personeelslid met een contract van onbepaalde duur. Periodes als personeelslid met contract van bepaalde duur tellen tot op heden niet mee.
Daarnaast moet het betrokken ATP-lid op de laatste twee evaluaties een gunstige beoordeling hebben gekregen (= voldoende, goed, of zeer goed).

De personeelsleden die voldoen aan deze voorwaarden ontvangen een brief van de directie Personeel en Organisatie met de uitnodiging om een aanvraag tot functieherclassificatie in te dienen.

Hoe een aanvraag indienen?

De aanvraag bestaat uit een motivatiebrief, en een functie-informatieformulier waarin je de nodige informatie meegeeft over je huidige functie. De Word-versie van dit formulier kan je terugvinden via deze link.

De ATP-leden in de faculteiten kunnen hun aanvraag indienen op het decanaat van hun faculteit. Dit kan tot en met woensdag 30 september 2015.

De ATP-leden in de centrale administratie kunnen hun aanvraag indienen bij DPO, eveneens tot en met woensdag 30 september 2015.

Hoe verloopt de procedure?

Na de deadline voor het indienen van de aanvragen zal de directie Personeel en Organisatie de functie-evaluatiecommissies bijeenroepen, die dan de ingediende aanvragen tot functieherclassificatie zullen onderzoeken.

De functie-evaluatiecommissie voor ATP-leden in de faculteiten bestaat uit de directeur DPO, de verantwoordelijke medewerker van DPO voor de functieclassificatie, de academisch beheerder, en 3 leden van het academisch personeel die werden aangeduid door de faculteitsraad en die over een goede kennis beschikken van de te bespreken functies.

De functie-evaluatiecommissie voor ATP-leden in de centrale administratie bestaat uit de directeur DPO, de verantwoordelijke medewerker van DPO voor de functieclassificatie, de betrokken directeur, en de beheerder die bevoegd is voor deze directie.

De huidige samenstelling van de verschillende functie-evaluatiecommissies is terug te vinden op het UGent-portaal.

De betrokken functie-evaluatiecommissie zal nagaan of de functie inderdaad zodanig is veranderd dat er een herclassificatie dient te gebeuren naar een hogere functieklasse.

Daarnaast vraagt de directie Personeel en Organisatie een zogenaamd intern rapport van potentieelinschatting op bij de direct leidinggevende van het personeelslid dat de aanvraag heeft ingediend. In dit document geeft de direct leidinggevende, in samenspraak met de decaan of directeur, aan of het betrokken ATP-lid volgens hem of haar over de nodige capaciteiten beschikt om te werken in een hogere functieklasse. Een eventuele herclassificatie is slechts mogelijk indien dit intern rapport van potentieelinschatting gunstig is.

Uiteindelijk wordt het advies van de functie-evaluatiecommissie voorgelegd aan het Bestuurscollege, dat beslist over de functieherclassificatie.

Wat bij een negatief advies van de functie-evaluatiecommissie?

Indien het advies van de functie-evaluatiecommissie negatief is, kan het betrokken ATP-lid vragen om te worden gehoord door de functie-evaluatiecommissie. Hiertoe moet hij of zij een verzoekschrift bezorgen aan de directie Personeel en Organisatie, en dit binnen de 14 kalenderdagen nadat de functieclassificatie is meegedeeld.

Indien de functie-evaluatiecommissie na het horen van het ATP-lid toch bij het negatieve advies blijft, dan kan de aanvrager hiertegen een bezwaarschrift indienen. Ook dit bezwaarschrift dient te worden gericht aan de directie Personeel en Organisatie, en dit binnen de 14 kalenderdagen nadat het resultaat van de hoorzitting van de commissie werd meegedeeld.

Dit bezwaarschrift wordt behandeld door een beroepscommissie die paritair is samengesteld. Dit wil zeggen dat deze beroepscommissie bestaat uit 1 lid per vakorganisatie, en evenveel leden die door de directie Personeel en Organisatie worden aangeduid onder de leden van de functie-evaluatiecommissies die niet behoren tot de commissie die het oorspronkelijke negatieve advies heeft gegeven.

De beroepscommissie brengt een gemotiveerd advies uit over het ingediende bezwaarschrift. Uiteindelijk beslist het Bestuurscollege over het al dan niet overgaan tot functieherclassificatie.

Nog vragen?

Heb je vragen in verband met de functieherclassificatie? Je kan steeds bij ons terecht via ACOD@UGent.be