Belangrijke informatie rond de nieuwe hospitalisatieverzekering aan UGent

Submitted by ACOD UGent on wo, 03/01/2017 - 15:55

Sinds begin dit jaar wordt de hospitalisatieverzekering voor de personeelsleden van de UGent aangeboden door Belfius.

Uitgebreide info over de nieuwe hospitalisatieverzekering en over bepaalde overgangsafspraken (bvb wat met hospitalisaties uit 2016 die niet volledig zijn afgehandeld) zijn terug te vinden op de website van UGent.

Lees deze info aandachtig na, zeker indien je een nog lopend verzekeringsdossier hebt voor opnamekosten of posthospitalisatiekosten. Op diezelfde webpagina vind je ook de contactgegevens van de verzekeraar voor alle vragen aangaande de nieuwe hospitalisatieverzekering.

Heb je je AssurCard van Belfius nog niet ontvangen? Dan is er mogelijks iets fout gelopen. Lees dan zeker het volgende!

In het kader van de overgang van Axa naar Belfius hebben alle verzekerden in de tweede helft van februari per post op hun thuisadres een nieuwe derdebetalerskaart, de zogenaamde AssurCard, ontvangen van Belfius. Deze kaart zorgt ervoor dat u als verzekerde een ziekenhuisfactuur niet moet voorschieten maar dat deze rechtstreeks door Belfius wordt betaald aan het ziekenhuis.

Ondertussen zouden alle ambtshalve en facultatief aangesloten verzekerden reeds een derdebetalerskaart van Belfius moeten hebben ontvangen. Heb je deze kaart nog niet gekregen, dan is er mogelijk een fout gebeurd.

Het is heel belangrijk dat je in dat geval vóór 31 maart 2017 zelf contact opneemt met Belfius:

- Telefonisch via 02 286 65 75 tussen 9 en 16 uur
- Via e-mail: 49@belins.be

De verzekeraar zal dan nakijken of je al dan niet bent aangesloten. Mocht dit om een of andere reden niet het geval blijken, dan zal je vóór 31 maart nog dienen aan te sluiten opdat je vanaf 1 januari 2017 verder verzekerd zou blijven zonder wachttijd en met dekking van vooraf bestaande aandoeningen.

Let op bij vrijwillige keuze voor een eenpersoonskamer

Er is een en ander gewijzigd in vergelijking met de derdebetalersregeling die tot eind 2016 werd toegepast onder de vorige hospitalisatieverzekering. Zo geldt de derdebetalersregeling onder de nieuwe hospitalisatieverzekering niet voor een vrijwillig gekozen opname in een eenpersoonskamer.

Bij een vrijwillige keuze voor een eenpersoonskamer zal de verzekeraar de kosten niet rechtstreeks aan het ziekenhuis betalen, maar zal de verzekerde zelf de ziekenhuisfacturen ontvangen voor betaling. Wel zal de verzekeraar na doorgifte van de nodige gegevens het gedekte bedrag zo spoedig mogelijk op de rekening van de verzekerde storten.

Daarnaast zijn er ook nog een aantal andere niet onbelangrijke verschillen in de polisvoorwaarden waarbij het vrijwillig gebruik van een eenpersoonskamer wordt ontmoedigd. Je kan deze terugvinden op de website van UGent (zie het gedeelte Onderscheid naargelang de verzekerde kiest voor een éénpersoonskamer dan wel voor een twee- of meerpersoonskamer).

De reden voor deze andere regeling bij eenpersoonskamers is dat de honoraria voor deze kamertypes op zich al heel hoog oplopen in vergelijking met de kosten voor dezelfde verstrekte medische prestaties in een twee- of meerpersoonskamer. Dit is het gevolg van het feit dat men ereloonsupplementen mag aanrekenen bij gebruik van een eenpersoonskamer, wat niet is toegestaan bij twee- of meerpersoonskamers. Daarnaast werd ook vastgesteld dat de rekening zelfs nog extra aandikt diegene de de kosten aanrekent ervan uit gaat dat deze kosten toch zonder meer rechtstreeks door een verzekeraar zullen worden betaald, vaak zelfs zonder verder nazicht door de verzekerde zelf..

Indien het gaat om een verplichte opname in een eenpersoonskamer om medische redenen, of indien het ziekenhuis zelf een eenpersoonskamer toewijst omdat de andere kamertypes volzet zijn, dan blijven de derdebetalersregeling en wel gelden en zal de verzekeraar de kosten dus wel rechtstreeks betalen aan het ziekenhuis.

Uitzonderlijke mogelijkheid voor facultatief verzekerbare personeelsleden en gezinsleden om onder gunstige voorwaarden alsnog aan te sluiten op voorwaarde dat dit gebeurt voor 31 maart 2017

Uitzonderlijk is er voor niet verzekerden eveneens een mogelijkheid tot retroactieve aansluiting met ingang van 1 januari 2017. Dit is van belang voor die personeelsleden en gezinsleden die in aanmerking komen als facultatief aangeslotene en nu alsnog zouden wensen aan te sluiten bij de UGent-hospitalisatieverzekering ook al is de gewoonlijke termijn hiervoor (in principe steeds binnen de 3 maanden na de vroegst mogelijke aansluitdatum) reeds lang verstreken. Ook zij kunnen nu nog aansluiten zonder wachttijd en met dekking van vooraf bestaande aandoeningen, op voorwaarde dat deze aansluiting gebeurt vóór 31 maart 2017.

Net zoals de overige facultatieve aangeslotenen zullen zij zelf jaarlijks de verzekeringspremie dienen te betalen, evenwel aan dezelfde prijs als deze die UGent betaalt voor de ambtshalve aangesloten personeelsleden. Deze laatstgenoemde groep van ambtshalve aangeslotenen omvat momenteel enkel de (statutaire en contractuele) ATP-leden uit het universitaire kader.

Het bedrag van de premie en de werkwijze en het formulier voor de aansluiting zijn terug te vinden op de website van UGent, zowel voor facultatief verzekerbare personeelsleden als voor facultatief verzekerbare gezinsleden.