Nieuwe procedure functieherclassificatie zonder potentieelinschattingsrapport: de aanvraagperiode november – december 2024 loopt nu

Submitted by ACOD UGent on di, 11/12/2024 - 09:00

Sinds 1 november is de aanvraagperiode voor de nieuwe procedure rond de functieherclassificatie van het ATP ingegaan. Vanaf nu tot eind december kan je, indien je dit wenst en in aanmerking komt, een dossier indienen om een functieherclassificatie aan te vragen.

Hieronder vinden jullie een korte uitleg over wat er is gewijzigd, en hoe de huidige aanvraagprocedure verloopt. Eén heel belangrijk element is alvast dat de externe potentieelrapporten - die je vroeger nodig had om een aanvraag tot functieherclassificatie in te dienen - niet meer nodig zijn.

Korte herinnering: wat is de procedure voor functieherclassificatie?

Alle ATP-leden worden bij aanwerving ingeschaald in een bepaalde functieklasse (D, C, B, A, A+). Dit gebeurt op basis van een weging van de inhoud van de functie. Vaak is het zo dat de taken en verantwoordelijkheden die bij de functie horen na verloop van tijd wijzigen.

Als er tijdens de loopbaan degelijke wijzigingen gebeuren aan de inhoud van de functie waardoor je meent dat je functie daardoor is verzwaard en in een hogere functieklasse zou moeten worden ingeschaald, dan kan je een aanvraag tot functieherclassificatie indienen. Op basis van jouw dossier wordt er dan een beoordeling gedaan. Als die beoordeling positief is, word je ingeschaald in de hogere functieklasse met de bijhorende verloning.

Voor de volledigheid: er bestaat ook een collectieve procedure functieherclassificatie die kan worden toegepast wannneer wordt vastgesteld dat een grotere groep ATP-leden met dezelfde functie-inhoud te laag is ingeschaald. De onderstaande informatie gaat echter specifiek over de individuele procedure, waarbij je als individueel ATP-lid zelf een aanvraag tot herclassficatie indient.

Wat is er gewijzigd?

Sinds dit jaar is de procedure functieherclassificatie grondig gewijzigd. Hieronder vind je de belangrijkste aanpassingen:

  • Je hebt niet langer een extern potentieelrapport nodig om een functieherclassificatie te kunnen aanvragen.
    • In het verleden moest je eerst bij een extern bureau testen afleggen om zo’n rapport te bekomen. Deze testen hadden vaak weinig te maken met het werk dat je dagdagelijks doet in je functie. Voor personeelsleden die niet slaagden betekende dit dat zij geen aanvraag tot functieherclassificatie konden indienen. Hun dossier werd dus zelfs niet inhoudelijk beoordeeld, ook al oefenden zij mogelijks naar iedereens tevredenheid een functie uit die inhoudelijk tot een hogere functieklasse behoorde. Dit zorgde jarenlang voor heel wat onnodige frustraties bij personeelsleden die hun werk hierdoor niet erkend zagen en ook niet op het gepaste niveau werden verloond. Dit alles valt nu volledig weg. Er worden ook geen externe potentieelonderzoeken meer georganiseerd. Elk ATP-lid die aan de voorwaarden voldoet kan een aanvraag indienen.
  • De voorwaarden waaraan je moet voldoen zijn gewijzigd. Je kan een dossier indienen als je voldoet aan alle volgende voorwaarden:
    • Je hebt tenminste vier jaar anciënniteit in je huidige functieklasse   
       
    • Je kreeg de afgelopen vier jaar geen evaluatie met score “ondermaats” of “onvoldoende” toegekend   
       
    • Je dient de aanvraag in gedurende de maanden november en december   
       
    • Je diende de afgelopen drie jaar nog geen ander verzoek in tot herclassificatie
      • Merk op: in geval van een dienstreorganisatie met fundamentele impact op het takenpakket van de titularis van de functie is deze voorwaarde niet van toepassing en kan je dus toch een aanvraag indienen ook al diende je minder dan drie jaar geleden al een aanvraag in
  • Het verloop van de procedure wijzigde. Kort samengevat komt het erop neer dat deze vanaf nu in minder stappen verloopt dan in het verleden (zie ook hieronder)   
     
  • De beoordelingscriteria werden gewijzigd tegenover vroeger: enkele criteria werden zwaarder. De actuele omschrijving van de criteria evenals de scores voor de weging van de functies kan je terugvinden op de UGent-website door de voormelde links te volgen.   
     
  • Belangrijk ook is wat niet wijzigde: je hebt geen toestemming nodig om een dergelijke functieherclassificatie aan te vragen. Je leidinggevende wordt wel gevraagd om een (niet bindend) advies. Maar: zelfs indien de leidinggevende dit advies weigert te geven, kan je de procedure verderzetten. Dit recht werd bekomen na sterk aandringen van de vakorganisaties aan de UGent.

Hoe verloopt de aanvraagprocedure?

  • Je dient je aanvraag in tijdens de maanden november en december, dit gebeurt per email aan loopbaanontwikkeling@ugent.be
    • Je dossier bevat een motivatiebrief, het door jou ondertekende ingevulde functie-informatieformulier
    • Je vraagt je leidinggevende ook om het deel voor de leidinggevende in te vullen en te ondertekenen. Opnieuw: ook indien je leidinggevende dit weigert, kan je het formulier indienen. Het advies dat in het formulier gevraagd wordt aan de leidinggevende is ook niet bindend.
  • DPO doet een voorselectie door middel van een eerste eigen weging van de functie-inhoud uit het ingediende formulier.
    • Is die positief, dan gaat je dossier naar de functieherclassificatiecommissie.  
       
    • Is de voorselectie negatief, dan kan je daartegen in beroep gaan. Je dossier wordt dan alsnog overgemaakt aan de commissie ter beoordeling.

  • De functieherclassificatiecommisie beoordeelt je dossier.
    • Indien je wenst, dan kan je aangeven dat je daarbij wenst gehoord te worden om je dossier mondeling toe te lichten. Je kan je daarbij laten bijstaan, bvb. door een vakbondsafgevaardigde of een andere vertrouwenspersoon.
  • Is het oordeel van de commissie positief, dan word je vanaf 1 januari van het jaar volgend op je indiening in de nieuwe functieklasse ingeschaald. Gebeurt de beoordeling door de commissie pas op een later moment, dan gebeurt dit retroactief.
     
  • Indien het oordeel van de commissie negatief is, kan je in beroep gaan.
    • Je verzoek wordt dan bekeken door een andere commissie, die paritair is samengesteld (evenveel vertegenwoordigers van de vakbonden als van het bestuur + 1 neutrale voorzitter).
    • Beoordeelt deze commissie je dossier wel positief, krijg je alsnog je herinschaling.
    • Is het oordeel ook hier negatief, dan stopt de procedure en kan je pas na 3 jaar opnieuw een dossier indienen.

ACOD ondersteunt haar leden bij het indienen van een aanvraag en het doorlopen van de procedure

Denk je dat je op basis van wijzigingen in je functie-inhoud in aanmerking kan komen voor de inschaling in een hogere functieklasse, dan kan je zeker overwegen een dossier in te dienen. Meer info over deze procedure vind je hierboven terug, alsook op het intranet van de UGent.

Het is belangrijk dat je dossier goed en duidelijk wordt opgesteld. ACOD-leden kunnen hiervoor beroep doen op bijstand van hun vakorganisatie, zowel bij de voorbereiding van het aanvraagdossier, als tijdens de hoorzitting bij de commissie in eerste aanleg en desgevallend ook in beroep. 

Overweeg je om een dossier in te dienen en wil je graag beroep doen op bijstand van ACOD? Aarzel dan niet om ons te contacteren op ACOD@UGent.be

Wacht daar zeker niet te lang mee! Doordat de externe potentieelrapporten zijn weggevallen, zullen er dit jaar mogelijks veel aanvragen zijn, die allemaal tegen eind december moeten voorbereid en ingediend worden.

Heb je nog vragen? Contacteer ons op ACOD@UGent.be