Telewerken aan UGent: hoe verloopt de invoering van het recht op telewerken bij jou op de dienst?

Submitted by ACOD UGent on wo, 03/01/2017 - 15:30

Sinds 1 januari 2017 werd het recht op telewerken universiteitsbreed ingevoerd. Dit houdt in dat alle UGent-personeelsleden die dit wensen, en die telewerkbare taken in hun takenpakket hebben, het recht hebben om een gedeelte van hun werk van thuis uit of vanuit een andere locatie kunnen uitvoeren. Enkel personeelsleden wiens takenpakket louter bestaat uit taken waarvoor aanwezigheid op de werkvloer strikt vereist is (bvb redder in het zwembad, toonbankbediende in het studentenrestaurant, ...) kunnen niet aan telewerk doen.

Personeelsleden die willen en kunnen telewerken dienen hierover eerst een aantal afspraken te maken met hun leidinggevende. Deze afspraken gaan o.a. over wanneer en hoe vaak men aan telewerk mag doen (bvb op bepaalde vaste dagen in de week), op welke momenten aanwezigheid op het werk al dan niet vereist is (bvb voor een periodiek overleg met het team), of hoe men kan gecontacteerd worden wanneer men aan telewerk doet (bvb per telefoon, e-mail, ...).

De meeste directies en diensten van de centrale administratie, waar het telewerken in een pilootproject werd uitgetest, zijn al enige tijd vertrouwd met dit nieuwe beleid rond telewerk. Dit geldt ook voor een aantal vakgroepen die in het kader van het pilootproject of als vrijwilliger reeds waren zijn ingestapt. Voor de andere vakgroepen en diensten is dit nieuwe telewerkkader echter nog maar twee maanden geleden opgestart en dus nog relatief nieuw. Toch kunnen we reeds hier en daar enkele signalen opvangen, zowel van plaatsen waar alles heel vlot en goed verloopt, als van diensten en groepen waar het wat stroever gaat en bvb leidinggevenden negatief reageren op collega's die aan telewerk wensen te doen.

Graag zouden we de stand van zaken rond de praktische uitrol van het nieuwe telewerkbeleid op de werkvloer in kaart willen brengen. Daarvoor willen we graag beroep doen op jouw input.

  • Was je al op de hoogte dat er een nieuw beleid rond telewerk werd ingevoerd?
  • Hoe verloopt de invoering van het nieuwe telewerkbeleid bij jou op de dienst?
  • Heb je een leidinggevende die liever niet heeft dat zijn of of haar medewerkers aan telewerk doen, of is deze juist heel enthousiast? En je collega's?
  • Werden er in jouw vakgroep of dienst reeds telewerkcharters afgesloten? Welke afspraken worden er doorgaans in opgenomen?
  • Worden er beperkingen gesteld op de mogelijkheid om te telewerken, en indien ja, welke?
  • Doe je zelf al aan telewerk? Wat zijn jouw bemerkingen?

Alle antwoorden, opmerkingen en bedenkingen rond het nieuwe telewerkkader kunnen worden doorgestuurd naar ACOD@UGent.be
Daarnaast kan je natuurlijk ook steeds onze militanten en afgevaardigden aanspreken en hen jouw opmerkingen meegeven.

We danken jullie alvast voor jullie medewerking en input!